סיפורה של מנהרת הרכבת החיגאזית

פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן
התחנה הבאה: תחנת ירמוך


שלום לכולם! הפינה היום היא אחת המסקרנות שיש לנו בארץ, והיא גם חוויה אישית מהיום:) (במסגרת סיור הכנה של קשת יהונתן), והיום אתם מבקרים (דרך הפינה כמובן;) יחד איתי ב מנהרת הרכבת החיג'אזית ותוואי הירמוך


על גדר המערכת למרגלות הישוב מיצר, ממש לא רחוק ממשולש הגבולות של ירדן-ישראל-סוריה, שוכן שריד הסטורי מהמרתקים שיש לנו פה בארץ: מנהרה שהייתה חלק מרשת גשרים ומנהרות ששימשו את הסעיף הארצישראלי של הרכבת החיג'אזית. היה זה קו רכבת שעשה דרכו מדמשק, דרך דרעא שבסוריה, לכיוון אל חמה - צמח - בית שאן ועד לחיפה.


המהנדס הגרמני מייסנר פחה והטורקים החליטו להתגבר על בעיות הטופוגרפיה בצורה יצירתית של חפירת מנהרות "דוך" בתוך ההרים וברשת של גשרים שעברה מעל נהר הירמוך ומעל יובלים נוספים סמוכים. לאורך המנהרה ולצד המסלה שוכנים עמודי עץ ששימשו את קווי הטלגרף שעברו בסמוך לרכבת. כיום שוכנת במקום אוכלוסיית עטלפים ענקית. במנהרה עוברים עד היום הפסים והאדנים המקוריים ועליהם כיתובים שונים כמו "1905" שהיא שנת ייצורם.


בקצה המנהרה נראים שרידיו של ככל הנראה מחנה ששימש את בוני הרכבת, הלא הם 9500 (!) חיילים מהצבא העותמאני שהיו שותפים למלאכת בנית המסילות שהגיעו ל1460 ק"מ (!!!) כולל הסעיף הארצישראלי..


למרגלות שרידי המנהרה, עובר לו נהר הירמוך שמשמש גבול בין ישראל לירדן באיזור, כשקו הגבול עובר בדיוק באמצע המים. למעשה גדר המערכת שאותה לא ניתן לעבור בשגרה, איננה הגבול, אלא היה אמצעי הגנה נוסף שנועד להרחיק אזרחים מהגבול עצמו...


המקום עצמו סגור לאזרחים, ואשתדל לעדכן אתכם פה ברגע שנשיג אישור לסיור לקהל הרחב.. בינתיים שולח מספר תמונות, מי שרוצה לראות סרטון מגדות הירמוך יוכל בדף הפייסבוק שלי (חפשו אביתר ליכטמן)
עד כאן להערב:) אביתר ליכטמן מורה דרך ומרצה


להצטרפות לפינה היומית: שלחו הודעה ל 0547728242

google.com, pub-5824249975223607, DIRECT, f08c47fec0942fa0