פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן
שדה התעופה של ירושלים
שלום לכולם! כשאנחנו מדברים על שדות תעופה מה שקופץ לנו לראש לרוב הם השמות בן גוריון, או שדה דב, חיפה ועוד. ברחבי הארץ פזורים לא מעט שדות תעופה קטנים שמשמשים למטרות שונות. אחד מהם, נסתר מהעין שוכן בפאתי ירושלים שדה תעופה עטרות
מי שהקימו את השדה היו המנצחים האיזוריים במלחמת העולם הראשונה - הבריטיים כמובן שרצו להעמיק את אחיזתם ולהקל על העברת אנשים, אספקה ותחמושת בין שטחי האימפריה. לצורך כך השתמשו בשדות תעופה נוספים ברחבי הארץ כמו עזה וצמח, אבל כמובן שהצורך להקים אחד כזה בסמיכות לירושלים הוא ברור.
אם נשתמש במושגים של ימינו אפשר להגיד שהשדה היה די "שכונה" בשנותיו הראשונות. מסלול עפר שבמרכזו עבר כביש ירושלים רמאללה, וממש כמו בימינו במפגשי רכבת וכביש, היה המחסום מורד כשמטוס עמד לנחות. מי שהיו פחות מרוצים מהקמת השדה היו תושבי הישוב היהודי הסמוך "עטרות" או בשמו הראשוני "קלנדיה" (לו נקדיש בהמשך גם פינה וגם הרצאה) שלטובת הקמת השדה הוחרמו חלק מהשטחים שהיו בבעלותם.
שדה התעופה שימש גם את הצבא הבריטי וגם מטוסים אזרחיים לתקופה מסוימת, עד שזו הופסקה במלחמת העולם השניה. התקופה הבריטית של השדה הסתיימה יחד עם המנדט ברחבי הארץ, כשהנציב הבריטי האחרון, עלה על מטוס בדרכו החוצה לחיפה. מיד לאחר המלחמה היו אלו הירדנים שכבשו אותו, והרחיבו אותו תוך שהם בונים את המסלולים על בית הקברות של המושבה, ובעצם מחריבים אותו.
לאחר מלחמת ששת הימים ושחרור האיזור ע"י חטיבת הראל, אחת ממשחררות ירושלים, שוקם השדה והפך ל"נמל תעופה ירושלים" ששימש גם טיסות מסחריות וגם טיסות אזרחיות מעטות. עם פרוץ האינתיפאדה השניה לפני 20 שנה, הפסיקו את פעילותו של השדה מחשש לפגיעה בו לאור סמיכותו לכפרים הערביים העוטפים את ירושלים. כיום רוב המקום נטוש, וחלקו משמש כחנייה לאוטובוסים, חלקו האחר כמתקן בטחוני, ובפאתיו קבר אחים במקום בית הקברות שנחרב על ידי הירדנים..ע"פ השילוט במקום, הכניסה אליו אסורה, וניתן לראות אותו משטחי איזור התעשיה עטרות הסמוך...
עד כאן להיום! אביתר ליכטמן, מורה דרך ומרצה